ETNA, Szicília

Szicíliáról két dolog villan be elsőre: az egyik Siracusa, a sárgás falú épületeivel meg a gyönyörű kék éggel, a másik pedig ez a kietlen, holdbéli táj, ami az Etnán fogadott. Ahogy eszembe jut a vulkánmászással töltött nap, úgy érzem, újra kapok egy kis adrenalinlöketet, meg jó tudni, hogy számomra is tartogat valamit a természet. Az Etna volt az első működő vulkán, amire felmásztam, de biztos, hogy nem az utolsó, mert bármilyen furcsán hangzik, teljesen beleszerettem ebbe a tiszta levegőjű kopárságba.

etna_mars

A lelkesedésem mértékéről árulkodik az is, hogy bár előző éjszaka három órát aludtam, ez onnantól kezdve nem jutott eszembe, hogy elkezdtünk gyalogolni felfelé a hegyen. Előtte voltak azért kisebb problémák, például a felvonó kilengése nem esett olyan jól, de ott fent kárpótolt az élmény.

Elmesélem, hogy mi hogy mentünk, az árak, időpontok a 2014-es évre vonatkoznak, azóta nem tudom, történtek-e változások.

etna_felvono

Cataniából elég egyszerű megközelíteni a hegyet, de jó korán kellett kelni hozzá: 8.15-kor indult a busz a vasútállomás melletti buszpályaudvarról (vissza 16:30-kor jött, mindegyikből egy van naponta), kb. 6 euró fejenként a jegy, oda-vissza . Azt nem igazán értettem, hogy az elméletileg 40 km-es út miért fog két órán keresztül tartani, aztán minden világos lett amikor 1) még kilenckor is Cataniában nyomtuk a dudát a csúcsforgalomban, 2) amikor láttam, hogy egy olyan út vezet a hegyre, amelyen egy busz épphogy elfér, és persze jó déli szokás szerint ott is nyomtuk végig a dudát amolyan “csak szólok, hogy jövünk”-módon.
A busz 10 óra körül tett ki minket 1900 méteren, a Rifugio Sapienza pihenőhelynél, innen indulnak a felvonók, de egyébként lehet gyalogolni is, csak ezen a részen elég meredek minden, és ha az ember a csúcsra tör és fél ötre vissza kell érnie ide, akkor nem árt, ha nem ezzel húzza az időt. A kabinos felvonó ára 30 euró volt egy főre (oda-vissza), amiről szerencsére már itthon tájékozódtam, így nem ért meglepetésként. A felvonók célpontjában pedig dzsipekkel lehet továbbhaladni még 30 euróért, ezek 2900 méterig visznek fel. Itthon utánaolvastam annak is, hogy érdemes-e a dzsipekre pénzmagot áldozni, és arra jutottam, hogy valószínűleg nem – így a maradék utat 3000 méterig gyalog tettük meg, és egy kicsit sem bántuk. Az általuk kitaposott szerpentinről hamar letértünk, mert láttuk, hogy az kerülő lesz, így néha kicsit küzdöttünk a süppedős kaviccsal, de kivitelezhető volt a dolog.

etna_funivia etna_katica

A – jelenleg – 3329 méter magas csúcsra nem mászhattunk fel, egyrészt a még szélsőségesebb időjárási viszonyok és a magas vulkáni aktivitás miatt csak túravezetővel lehet (elvileg) felmenni, másrészt az időnkbe se fért volna bele. Viszont a 3000 méter megvolt, és még egy plecsnit is kaptam a pihenőhelyen levő bódéban. Itt van egy szép nagy kráter is, meglehetősen látványos, azt gondolom.
Azt viszont mindenképp meg kell jegyeznem, hogy egy fotó sem fogja visszaadni az Etna monumentalitását.

etna_csucsok etna_kavics etna_kráter etna_hold etna_pecsét

Még egy-két infó:
– Fent a hegyen hideg van. Mi október 3-án jártunk itt, ezen a napon Cataniában majdnem 30 fok volt, fent 1900 méteren pedig 13. 3000 méteren még kevesebb, ráadásul percenként változik az időjárás, és amikor épp nem süt a nap és egy esőfelhő vonul keresztül a testeden, az nem meleg érzés.
– Ha ez mégsem jutott előre az eszedbe, fent lehet bérelni meleg ruhát és bakancsot is.
– A Rifugio Sapienzánál (ameddig a busz felvisz) is van látnivaló meg kráter, ha valaki nem szeretne fizetni a felvonóért. Szerintem összehasonlíthatatlan az élmény, nem utolsósorban azért is, mert ha felmész jó magasra, akkor ott lesz mögötted a hegy azon része, amit te másztál meg, és ez bőven megér 30 eurót.
– Árak tehát (2014): Catania-Etna odavissza 6 euró; kabinos felvonó 30 euró; dzsip 30 euró

Egyébként azóta vagyok oda a Lipton Green Labelért, hogy visszafelé a pihenőben ilyen teát ittam.

6 hozzászólás a következő bejegyzésen: “ETNA, Szicília

1. Szia! Pontosan nem emlékszem, de kb. 10-től 3-ig megjártuk az 1800 m-en levő alaptábortól a kb. 3000 m-en található csúcsig és vissza (ez nem a legteteje, de oda akkor csak vezetett túrán lehetett menni). Nem rohantunk, de azért mentünk folyamatosan, fent viszont volt idő nézelődni. Az biztos, hogy a délutáni buszig (akkor 16:30-kor ment vissza) bőven sikerült megcsinálni úgy, hogy a dzsipeket nem vettük igénybe, csak a felvonót, és onnan gyalog mentünk, bár levágtuk az utat, és nem a dzsipek által is használt szerpentinen mentünk, hanem fel a hegynek, amikor már apróbb volt a kavics. Az 5 óra kb. reális szerintem.

2. Sziasztok, most jöttem haza Cataniaból.(2018.11.12.)
    Friss info az Etna árakról.
    6,5 euro a busz oda-vissza, a felvonó 30 euro oda-vissza, a dzsip, ami egy kisbusz kb.15 fős 9 euro oda-vissza túravezetővel együtt aki angolul elmondja és megmutatja a főbb dolgokat.
    A felvonó folyamatosan működik, a “dzsip” félóránként ill. több utas összevárása után indul.
    Fontos!
    Az Etnára csak 1 busz jár 08:15-kor indul a vasútállomás melletti buszpályaidvar 3-as kocsiállásáról és 16:30-kor jön vissza a felvonótól, mi sajnos ezt a menetrend alapján benéztük, de felvitt kocsival egy olasz 60 euroért lealkudva 80-ról.

3. Szia Évi!
    Nem vettük meg előre a jegyeket, nem is ajánlom, mert az Etnán szélsőséges időjárás van.
    Járt már ismerős aki a helyszínen megvette a jegyet és nem engedték fel.
    Nem tudok app-ról, de nem is kerestem.